Visste du att sättet du väljer att klä dig på är ett konstnärligt sätt att uttrycka vem du är? Det stämmer, kläderna du har på dig just nu kan berätta mycket om hur du väljer att representera dig själv i världen. Naturligtvis är din identitet mycket mer komplex och formas konsekvent utifrån världen omkring dig, så det är inte hela bilden, men det är verkligen en viktig komponent. Mode varierar globalt och är en kulmen på vår individualism, kulturer och samhälleliga standarder.
Det är en enhet som ständigt utvecklas och i vissa fall upprepar sig. Tillsammans kommer vi att utforska specifika sätt som mode har förändrats, hur vår identitet påverkar vår stil och varför vi tenderar att se modetrender upprepas. När du läser den här artikeln, tänk på hur din identitet kan påverka din känsla för mode. Har det förändrats sedan du åldrades? Hur har ditt samhälle påverkat dina modeval? Låt oss börja vår utforskning av skärningspunkten mellan stil och identitet.
Mode och identitet: Mode från nittonde till tjugoförsta århundradet
Med tiden har modet förändrats runt om i världen. Före artonhundratalet var stilen bunden till tradition och samhällelig status. På platser som Europa, Asien och Amerika var individer av hög kvalitet (ofta kallade eliten) lätt identifierbara baserat på deras högkvalitativa plagg.
Samtidigt identifierar andra samhällsmedlemmar sig genom klädseln förknippad med deras yrke. Men när man gick mot artonhundratalet började denna överlappning mellan kulturer där många samhällen började anta en mer västerländsk/europeisk klädstil. Det är här vi börjar se en mer individualistisk tolkning av kläder (d.v.s. kombinationen mellan mode och identitet) istället för den tidigare statussymboliken.
Det expanderar ytterligare när vi går in i det tjugoförsta århundradet. Nuförtiden ser vi en intensiv självkänsla i den styling vi bär dagligen. Denna förändring är känd som övergången från klassism till konsumtion. Vi kommer att utforska denna självidentitet genom mode längre fram i artikeln, men det borde inte vara så att även om vi har individualistiska stilar, finns det fortfarande tillfällen där vi kan känna ett behov av att smälta in i massorna. I slutändan är våra stilar en kombination av våra identiteter och vårt samhälle.
Mode och identitet: individualism i mode
När mode utvecklades mot konsumenterna och konsumtion öppnade det en rad konstnärliga val som nu innehåller individualism. Denna process skedde dock inte över en natt och skapade i vissa fall stora splittringar mellan olika grupper av människor – till exempel modescenen på 1900-talet i Amerika. För Amerika blev individualitet mer utbredd under 1950- och 1960-talen när ”tonårsgenerationen” började införliva ”åldersidentitet” i kombination med musikaliska och ”personliga preferenser” i sin stil. Senare på 60-talet och början av 70-talet började medborgarrättsrörelser och HBTQ+-rörelser påverka modet.
Under dessa rörelser började många människor använda sitt utseende för att överträda sina ras-, köns- och sexuella identiteter. Sammantaget spelade dessa rörelser en väsentlig roll för att skifta från status till individualitet i korsningen mellan identitet och mode.
Samhällets influenser på mode
Precis som vår övertygelse formas av vår miljö och de vi omger oss med, så gör även vårt mode det. Samhället sätter standarder för vad människor ska ha på sig och i synnerhet vad som är vackert eller acceptabelt. Det finns grader av press att passa in för olika grupper i många samtida samhällen, vilket orsakar en frånkoppling mellan ens identitet och modestil.
Till exempel ställer många kulturer höga förväntningar på kvinnor att upprätthålla modestilar och ”perfekta” kroppsbilder, vilket fungerar som ett samhälleligt tryck.
Å andra sidan kan tonåringar känna sig pressade att undertrycka sin individualitet för att undvika att bli förlöjligade av sina kamrater. Ung vuxen ålder är när många människor utforskar olika sätt att uttrycka sin identitet genom sina modeval, men våra samhällen kan skapa ytterligare press för dem som inte nödvändigtvis följer dessa normer.
Medan vi är på väg att acceptera individualitet och kreativitet, kan de svårigheter som återstår för vissa människor att uttrycka sina olika identiteter fullt ut vara skadliga. Ofta, särskilt bland tonåringar, kan det resultera i fysiska och verbala övergrepp från kamrater. Men när det finns utrymme för att acceptera ens identitet och modeval kan det leda till mer förståelse och kunskap om ens bakgrund.
Mode och identitet
Första intrycket är av stor betydelse när man träffar nya människor. Innan vi har en chans att säga ett ord har folk redan en uppfattning om vilka vi är. På så sätt kan vårt val av kläder och hur vi stylar dem styra andra mot en bättre förståelse för vem vi verkligen är.
När allt kommer omkring är identitet en sorts föreställning och det är vårt val hur vi ska driva det. Oavsett vilka vi är och vilka är våra karaktärer, har mode alltid ett sätt att lyfta fram dessa egenskaper och skicka ett budskap om våra identiteter. Det som är viktigt att komma ihåg är att mode inte existerar utan människor och deras personligheter. Därför kan den forma identitet, men den kan inte skapa den från basen.
Ett annat sätt som mode formar identitet är genom dess inflytande på välbefinnande. Genomtänkt design handlar om att få människor att må bra med sig själva. Kläder som motsvarar vår personlighet är en del av att vara sann mot oss själva. Därför påverkar mode den mentala hälsan genom att låta oss uttrycka vilka vi är!
Hur förmedlar kläder det som är viktigt för oss?
Många människor har problem med att formulera varför de attraheras av vissa stilar, och de kanske till och med tycker att deras smak är orsakslös. Effekten av olika stilar är så omedelbar, perceptuell och emotionell att det ofta inte verkar finnas någon anledning till varför vi gillar viss estetik men inte andra.
Men estetik frammanar mening på ett subliminalt, associationsmässigt sätt, eftersom vår direkta sensoriska upplevelse påminner oss om något som är frånvarande, ett minne eller en idé.
De associationer vi utvecklar under hela vårt liv genomsyrar vissa kläder eller stilar med mening, och den innebörden får oss att gilla eller ogilla dessa utseenden.
Ta färger till exempel. Vi gillar eller ogillar vissa färger på grund av de egenskaper eller stämningar vi förknippar med dem. Dessa associationer kan vara kulturella, till exempel hur i västvärlden de flesta människor associerar vit med renhet och oskuld, medan i Kina associerar människor det med död och sorg.
Eller så kan vi bilda föreningar utifrån våra personliga erfarenheter och värderingar.
På grund av den innebörd som estetiska associationer förmedlar kan kläder indikera vad som är viktigt för oss och därmed uttrycka aspekter av vår identitet. Detta kan sträcka sig till allt från heminredning till toalettborstar och mobiltelefoner. Men av allt vi köper uttrycker kläder kanske enklast och djupast vår identitet.
Till skillnad från andra föremål vi äger är kläder en integrerad del av vårt personliga utseende och är den mest ofrånkomliga signalen om identitet. Det stora utbudet av prisvärda kläder ger oss en hel del kontroll över vårt utseende, vilket gör att vi kan uttrycka oss själva på ett sätt som passar tillfället.
Vissa kläder väcker ofta speciella idéer om vilka typer av människor som bär dem. Någon som gillar att bära träningsbyxor hela tiden, till exempel, kommer att ha andra värderingar och personlighetsdrag än någon som bär eleganta kläder.
